top of page
  • תמונת הסופר/תBOOM

מיתוג עסקים: מה זה מיתוג ואיך הופכים את העסק למותג?

עודכן: 16 ביולי 2023

מיתוג היה כאן מאז ומתמיד, מאז שבני האדם רצו לסמן ולבדל את עצמם, את התוצרת שלהם ואת הרעיונות שלהם, החל מסמלים לדת, לאלים קדומים, ממלכות, דגלים וכו׳... ועיצובם ובידולם מהממלכות השכנות, סמלים לצבאות, תפקידים בממלכה...

המיתוג המודרני לרבות מיתוג עסקים, פרץ לעולמנו בהמהפכה התעשייתית, שהביאה עימה ריבוי של מוצרים ושירותים. במקביל נוצרה חברה שיכולה ורוצה לצרוך יותר, המוצרים הפכו זולים יותר ומהירים יותר לביצוע.

יצרנים ובעלי עסקים שהחלו להתמודד עם השפע שגדל, הבינו שכדי לגרום לאנשים לקנות את המוצר שלהם, עליהם לתת תו איכות שעומד בתקנים בריאותיים וממשלתיים על פני המתחרה.

למעשה, בעלי עסקים חדשים בשוק הבינו שעליהם ליצור סימן חיצוני משמעותי כדי להבדיל את עצמם מהאחרים, בעצם בתחילת הדרך היה המיתוג תו תקן לאיכות המוצר.

כאשר גדלה הצריכה ואיתה גדלה כמות השחקנים החדשים, הבינו יותר ויותר יצרנים את הצורך לבלוט על פני השטח ולתקשר את הצורך הפונקצוינלי של המוצר או לתקשר את הצורך הרגשי של קהל היעד.

בין אם זה צורך במשהו בסיסי כמו אוכל ומים לבין צורך להיות חלק ממשהו גדול, הצורך להשתייך.




המהפך שחברה הייתה צריכה לעבור ממצב של עסק למותג היה עוצמתי. חברה שידעה לגעת ב"צורך" של הלקוחות שלה, בין אם הוא גלוי ובין אם הוא סמוי, הפכה למותג. זו הייתה תחילתו של עידן המיתוג ומיתוג העסקים וההבנה העמוקה שהמוצר צריך לבלוט מעל המתחרים ולענות על צורך סמוי או גלוי של הצרכן.

מיתוג נכון הוא למעשה שילוב הערכים של העסק לתוך עולם ויזואלי של צורות וצבעים שנוגעים בצרכים שלהלקוחות – אז - איך מייצרים בולטות יותר מהמתחרים ומושכים יותר לקוחות חדשים לעסק?

במאמר נבין מהו מיתוג? מהי אסטרטגיה מיתוגית? מהו לוגו? ומהו המיתוג העסקי?

בואו נתחיל.


חברה שידעה לגעת ב"צורך" של הלקוחות שלה, בין אם הוא גלוי ובין אם הוא סמוי, הפכה למותג.
 

יצירת מותגים מצליחים, מתחילה במחקר

תהליך מיתוג מוצלח בוחן לעומק צרכים של אנשים.

עסקים רבים הבינו שעל מנת להיות רלוונטים, ולגרום להצלחת מיתוג העסק ועיצוב מותג בולט יותר, עליהם להבין לעומק מהם הערכים שלהם ואיך הם ישפיעו על הצרכנים שלהם. זהו למעשה הבסיס האסטרטגי שאיתו צריך לצאת לכל תהליך מיתוגי.

נשמע פשוט? התהליך הזה הוא לא פשוט כלל, לא קל לזקק ארבעה, חמישה ערכים שיהוו את הבסיס של המותג שלכם ואיתם תוכלו לצעוד קדימה אל עבר המיתוג.

התהליך נקרא בשם אסטרטגיית מותג

את תהליך הזיקוק כדאי לעבור עם איש מקצוע שיודע לנתח מותגים, שמבין עסקים ושבאפשרותו לפצח את הערכים שלכם.

אם בחרתם לצאת לדרך לבד, אל תוותרו על שלב זיקוק ערכי המותג.

לצורך תרגול, טיפ קטן: נסו לדמיין את העסק שלכם הופך לאדם ממשי ותבנו את הדמות שלו. מה הוא אוהב ללבוש? לאכול? מה ההרגלים שלו? איפה הוא גר? וכו'.

התרגול יעזור לכם להאניש את העסק שלכם ולהבין את הערכים שעומדים בבסיס שלו, כך תוכלו להמשיך לתהליך מיתוגי מעמיק יותר שיחזיק לאורך שנים.


 

ספרו את הסיפור שלכם

מיתוג עסקי נכון הוא לדעת לספר את הסיפור של העסק. סיפורים זה משהו שכולנו זוכרים משחר הילדות שלנו ועד היום.

סיפור טוב של מותג יכלול את הגיבור העובר שינוי (מיהו הגיבור שלכם? בדר"כ הלקוח) ואיך הפיתוח או המוצר שלכם מחולל אצלו את השינוי.

הסיפור יבנה עבורכם מסגרת ברורה שתהפוך את תהליך המיתוג למדויק יותר, אחרי שהבנו מי הגיבור נדע להתאים לו שפה גרפית מותאמת וכו'.

דוגמא מקומית מעולה ללמוד ממנה סיפור מותג היא עלית עם שוקולד פרה:

למעשה מדובר בשוקולד די רגיל חסר ייחודיות מבחינת המרכיבים ואפילו מיושן

לעומת שוק שוקולד החלב שמתרבה על ידי מותגים בינלאומים

עלית בחרה לחזק את העובדה שמדובר בשוקולד ותיק ולהפוך את זה ליתרון על ידי הסלוגן: ״תמיד איתך שוקולד פרה״

הקהל שפוגש את הסלוגן מיד חש הזדהות נוסטלגית עם השוקולד שמתחבר לטעמי ילדות ולתקופה נאיבית יותר וכך עלית יצרה העדפה לשוקולד פרה על פני המתחרים

עיצוב האריזה בצבע אדום בולט וברור, רואים פרה (שוקולד פרה) ויהיה קשה מאוד לפספס אריזה כזאת בולטת על המדפים

שוקולד פרה הופכת להיות חלק מההזיכרון הישראלי.



 

יצירת מיתוג עסקי

למרות מה שלפעמים חושבים, תהליך המיתוג של העסק לא מתחיל ונגמר בעיצוב מיתוג לוגו.

זהו תהליך עמוק ומושכל. הוא מחייב סבלנות מצד אחד ופנטזיה מצד שני, לחלום את החזון והערכים שלכם, לבחור ולדייק את קהל היעד שלכם.

הדרך הנכונה לגשת לתהליך היא ההבנה שמדובר בתהליך הוליסטי שיגע בכל הנכסים שיש לעסק שלכם ויש להשקיע בו זמן ואנרגיות.

תהליך כזה יגע בכל נכס וחלל שהעסק שלכם מתקיים בו.

בחרנו כמה מהמרכזיים:

אתר – בין אם הוא אתר תדמיתי (המוכר שירות או רעיון) לבין מכירתי (המוכר מוצרים / חנות וירטואלית), האתר חייב להתאים לשפה המיתוגית שלכם.

עליכם לחשוב איך ירגיש המשתמש כשהוא נכנס אליו? מה נרצה שיראה עם כניסתו? הנראות של האתר, חייבת להמשיך את השפה הוויזואלית שבחרתם בתהליך המיתוג שלכם, במילים, בצבעים, בגופנים ובמבנה של האתר.

רשתות חברתיות – ראשית עליכם לבדוק היכן נמצא הקהל שלכם. קהל צעיר מבלה יותר בטיק טוק ובאינסטגרם, קהל עסקי בלינקדאין וטוויטר.

גם ברשתות החברתיות השפה והנראות שלנו צריכה להתאים למותג. לדוגמא, מה יהיה הפתיח של הפוסטים שלנו בפייסבוק? איך יראה הפיד שלנו באינסטגרם? כל אלו חייבים להתאים לשפה המיתוגית של העסק שלכם.

המשרד שלכם או חלל העבודה שלכם – האזור בו אתם יושבים לעבוד או מקבלים לקוחות מחייב התייחסות באופן הנראות, מבנה החלל, מיקום הרהיטים, התאורה ואף הריח חשובים בתפיסה המיתוגית שלכם.

בחנויות אופנה לדוגמה, עיצוב החנות משתנה בכל כמה חודשים ומתאים את עצמו לתפיסה האופנתית העכשווית, הצבעוניות ומחדשים כל הזמן את הנראות ואת החוויה


למרות מה שלפעמים חושבים, תהליך מיתוג עסקים לא מתחיל ונגמר בעיצוב לוגו
 

מושגים מתחום מיתוג עסקים

רגע לפני שיוצאים לתהליך מיתוג נכיר את שמות התפקידים של בעלי המקצוע שיעזרו לכם להפוך את המותג שלכם להצלחה מסחררת :)


אסטרטגאסטרטגיה ומחקר - בונה חזון הסיפור העסקי. מוצא קהלים ומאתר הזדמנויות ושווקים. האסטרטגיה תיבחן את קהלי היעד ותגדיר את מוצר הדגל שלכם. בסיום, תקבלו את כל הסעיפים כתוכנית אסטרטגית.

קופירייטר - רעיונאות וכתיבה שיווקית - דמות מרכזית בבניית הסיפור של העסק שלכם (storytelling). על בסיס החזון האסטרטגי / אסטרטגית המותג שלכם, הקופירייטר יתקשר את הערכים, ההצהרות והמסר המרכזי של המותג שלכם.

מעצב גרפיעיצוב גרפי וארט דיירקטינג - יוצר את הנראות הויזואלית והתקשורת החזותית של המותג. ביצירת מיתוג העסק, צוות העיצוב ילווה את השפה העיצובית וייצור לכם לוגו, צבעים מתאימים ויעצבו לכם אמצעים שיווקים להמשך הדרך כגון ניירת משרדית, חומרים שיווקיים, מחומרים דיגיטלים, פוסטים מעוצבים, עיצוב האתר ועמודי הנחיתה ועד לקטלוג המודפס והביתן בתערוכה והפלאיירים בכנס

מיתוג עסקי נכון מבוסס על הבנת הערכים, ותקשור המסר של העסק שלכם והפיכתו למותג.



 

אז איך יוצרים מיתוג עסקי נכון?


שלב ראשון - מוצאים וכותבים את החזון והערכים של העסק. אתם יכולים להעזר במדריך לבניית מותג בולט נסו לזקק את כל התפיסה שלכם בארבעה עד חמישה ערכים, כפי שהדרכנו בתחילת המאמר.

כל עסק באשר הוא צריך לצאת לדרך מתוך חשיבה כזו ולכן גם תהליך של מיתוג עסקים קטנים, מומלץ שייפתח בשלב זה.

זוהי למעשה האסטרטגיה של העסק שלכם – השלד הראשוני של המותג שלכם.


שלב שני - שם, סלוגן ושורת מיצוב - בשלב זה תקבלו מספר הצעות לשם העסק (במידה וצריך שם חדש או רענון לשם הקיים) ולשורת מיצוב וסלוגן, שלתוכן יוצקים את המסרים שלכם.


שלב שלישי - פרזנטציה פיתוח שפה עיצובית. בשלב זה אתם מקבלים מצגת של השפה העיצובית.

השפה העיצובית זהו השלב שבו לוקחים את כל הרעיונות, הערכים והאסטרטגיה שנבנתה ומתרגמים אותה לצבע, פונטים, לוגו.


שלב רביעי - ביסוס השפה החזותית. כדי שתוכלו להשתמש בפיתוח השפה לאמצעים השיווקיים השונים שלכם, הכנת פרסומים המתאימים לשפה שיצרתם, עיצוב הרשתות החברתיות שלכם, שלט וריהוט המשרד וכו'.

שלב חמישי, ספר מותג. זהו מסמך המכיל את כל ההחלטות העיצוביות אודות המותג שלכם.

לדוגמא, איך מעוצבת חשבונית ללקוחות, איך נראית תבנית הפוסטים שלכם בפייסבוק ואיך תעוצב החתימה שלכם במייל. כך שתקבלו את כל הפריטים השיווקים שלכם במסמך מרוכז אחד.



 

לסיכום

אחרי שהבנו מה זה מיתוג ומיתוג עסקים, נחשפנו לתהליך המיתוג והשלבים השונים, צללנו פנימה להכיר את אנשי המקצוע, הגיע הזמן לצאת לדרך.

תהליך העבודה על מיתוג יכולה לנוע בין חודשים-לשנים רבות. ישנם מותגים שממשיכים כל הזמן לרענן את המותג שלהם לפי השינויים בשוק ואכן מומלץ להיות ערניים לשינויים והתמורות של העולם העסקי והשוק שבו אתם פועלים.

כדי לצאת לדרך לתהליך מיתוג, פנו זמן מתאים לעבודה, זה יכול להיות יום עבודה אחד בשבוע המוקדש לכך או אפילו מספר שעות מוגדרות בתוך הלו"ז העמוס שלכם.

העיקר שיהיה זמן איכותי וממוקד שתוכלו להיות פנויים ומסורים לתהליך, זה זמן להביט פנימה לתוך ה DNA של העסק שלכם.


בהצלחה.


bottom of page