top of page

עיצוב ספר: יתומות של אבא, מאת יהושע וינגרטן - איך לספר סיפור בעיניים – עוד לפני שקוראים מילה

  • תמונת הסופר/ת: BOOM
    BOOM
  • 30 באפר׳
  • זמן קריאה 3 דקות

עודכן: 4 במאי


עיצוב הספר יתומות של אבא מאת: יהושע ינגרטן

לפני כמעט שנה וחצי קיבלתי טלפון שהוביל אותי למסע שלא שוכחים. על הקו היה הרב יהושע וינגרטן — איש חינוך, מנהל בית היתומות כפר ילדים דוד, רב, סופר, ובעיקר אדם עם חזון.הוא סיפר לי שהוא כותב ספר, אבל לא סתם ספר.ספר בן 480 עמודים, שמאגד את סיפורן של נערות יתומות שעברו תהליך חינוכי עמוק ומטלטל, תחת הנהגתו.הוא לא חיפש רק "עיצוב כריכה", אלא ליווי אמיתי, חכם, רגיש.ומכאן, נולד תהליך של עיצוב ספרים מותאם אישית, שנמשך למעלה מ־14 חודשים — ובמהלכו עיצבתי לא רק ספר, אלא חוויה שלמה.



עיצוב ספרים: כשעיצוב פוגש סיפור אמיתי

אני מאמין שספר טוב — ממש כמו עסק טוב או מותג חזק — צריך לדבר את עצמו גם בלי מילים.כשהטקסט חזק, העיצוב צריך להרגיש את מה שהמילים לא אומרות במפורש.

במהלך העבודה עם הרב וינגרטן, קראתי טיוטות, דיברנו ארוכות, חקרתי את רוח הדברים.הרגשתי שאני נוגע במשהו רגיש, כמעט שביר.הילדות האלה, שסיפורן עומד במרכז הספר, עברו חיים שלמים של חוסר ביטחון, אובדן, תלישות — ובתוך זה, קיבלו עוגן.והעוגן הזה — הוא בדיוק מה שרציתי להעביר בעיצוב.


עיצוב כריכה עם קונספט ייחודי

הכריכה הייתה החלק הרגיש ביותר.לא רצינו קלישאות, לא ציור ילדותי מדי, ולא הדמיה רגשנית מדי.חיפשנו סמל.

וכך נולד הדימוי:

עץ ענק — שצורתו מזכירה יד אנושית בתוכה מתנדנדת ילדה יחידה על נדנדה קטנההעץ — דמות האב, המנהל, שנותן גיבוי, גב, הגנה.הנדנדה — הסימבול של תנועה, חוסר יציבות, ילדות שמתנדנדת בין עבר לעתיד.

הרגע שבו הראיתי לו את הסקיצה הראשונה היה בלתי נשכח.הוא שתק. ואז אמר: "זה בדיוק זה. לא הייתי מצליח לתאר את זה טוב יותר במילים."


כשהספר יצא לאור, ונתקלתי בו פתאום בחנות ספרים בירושלים, הרגשתי לא פחות גאה מיום שסיימתי את הלימודים.לא בגלל שהוא "יפה". בגלל שהוא מדויק.

עיצוב גרפי וטיפוגרפי מבפנים: לא רק עטיפה

כריכת ספר היא התחלה, אבל עיצוב ספרים אמיתי מתרחש גם בפנים.

בחרתי בגופנים שמחזיקים איזון עדין בין רשמיות לרגש.עיצבתי פתיחים ופרקים עם חיתוכים של אותיות, שמדמים שבר, קו חתוך, התחלה חדשה.כל כותרת, רווח ופסקה עוצבו כדי לתת תחושת נשימה — שהקורא ירגיש שהוא חלק מהמסע, לא רק צופה בו מהצד.


תהליך שנמשך 14 חודשים – והתפתח כל הזמן

לא עבדנו לפי "בריף", ולא סגרנו קובץ אחרי סבב תיקונים.היה כאן תהליך של יצירה משותפת.הרב וינגרטן כתב, התלבט, עיבד מחדש — ואני הייתי שם כל הדרך:להתאים את השפה הגרפית, לתרגם רעיונות מורכבים לדימויים חזותיים,לחשוב יחד על כל פרט, גם בדברים שאחרים אולי לא רואים — אבל מרגישים.

היו עשרות גרסאות, מאות תיקונים קטנים, והרבה אהבה.


עיצוב ספרים הוא לא שירות — הוא שליחות

כשהספר יצא לאור, ונתקלתי בו פתאום בחנות ספרים בירושלים, הרגשתי לא פחות גאה מיום שסיימתי את הלימודים.לא בגלל שהוא "יפה". בגלל שהוא מדויק.

וזו בעיניי המהות של עיצוב ספרים טוב: לשרת את הסיפור. לתת לו גוף, צורה, קול — גם כשאין קול.

עיצוב ספרים הוא אמנות, הוא תקשורת, הוא גשר בין טקסט לקורא.



מה כולל תהליך עיצוב ספרים אצלנו?

בסטודיו שלנו אנחנו מלווים לקוחות בכל שלבי ההפקה:

  1. הבנת התוכן לעומק – אנחנו קוראים, שואלים, שומעים את הסיפור.

  2. בניית קונספט גרפי – ויז'ואל עם משמעות.

  3. עיצוב כריכה חיצונית – חזית, גב, טקסטים נלווים.

  4. עיצוב פנים הספר – עימוד, טיפוגרפיה, כותרות, פתיחים, עיטורים.

  5. סיוע בהפקה – בחירת נייר, גימורים, והכנה לדפוס או לפלטפורמות דיגיטליות (כמו Amazon KDP).


למי מתאים השירות?

  • סופרים וסופרות עצמאיים – שרוצים ספר שנראה מקצועי ובעל אמירה.

  • חברות הוצאה לאור – שמחפשות רענון או פתרון עיצוב חיצוני ברמה גבוהה.

  • עמותות ומוסדות – שמוציאים ספרים תיעודיים, זיכרון או חינוך.

  • יזמים ובעלי עסקים – שמעוניינים להוציא ספר מיתוגי, עסקי או השראתי.


לסיכום:

עיצוב ספרים הוא לא שלב של “אחרי הכתיבה” — הוא חלק בלתי נפרד מהסיפור עצמו.

ספר הוא לא רק טקסט – הוא חוויה שלמה: איך הוא נראה, איך הוא מרגיש, ואיך הוא נשאר בזיכרון.

אם יש לכם סיפור – אנחנו כאן כדי לעזור לו להיראות כמו שהוא באמת:ראוי, מרגש, וזכיר.

צרו קשר — ונבנה יחד את העיצוב שהספר שלכם באמת צריך.



 
 
 

Comments


bottom of page